20 دسامبر 2022- محققان دانشگاه واترلو در حال ساخت پچ جدیدی هستند که به بیماران دیابتی روشی مقرون به صرفه، دقیق، بدون درد و شبانه روزی بجای آزمایشات سنتی با خونگیری از نوک انگشت، ارائه می دهد و برای کاربرپسندتر کردن آن، خوانش‌های بالقوه نجات دهنده از این پچ به تلفن‌های هوشمند افراد منتقل می‌شود.

پس از سه سال کار، تیم تحقیقاتی در حال تکمیل یک پچ پوشیدنی است که از صدها میکروسوزن کوچک برای سنجش غلظت گلوکز استفاده می‌ کند، اطلاعاتی حیاتی که این پچ از سطوح قند خون ارائه می دهد به بیماران دیابتی کمک می کند تا بتوانند مقدار دقیق انسولین مورد نیاز خود را در هر زمان محاسبه کنند.

پیمان قوامی نژاد، دانشجوی دکترای مهندسی در دانشگاه واترلو و رهبر این مطالعه، گفت: این پچ منجر به بهبود سبک زندگی افراد از طریق مصرف شخصی‌تر دارو، می شود. او افزود: ما می‌خواهیم با کنترل بهتر غلظت قند خون، خود نظارتی بدون درد و آسان ‌تر را برای افراد دیابتی میسر کنیم.

اگرچه چندین سال است که انواع پچ های مانیتورینگ به صورت تجاری در دسترس هستند، قوامی نژاد گفت که این اولین پچ در نوع خود است.او درباره ی این حسگر الکتروشیمیایی، گفت: این واقعاً کار جدیدی است که ما به ارتقای آن ادامه می دهیم. قبل از این، هیچ‌ کس این کار را با مواد هیدروژلی رسانا انجام نداده بود، که می‌توان از آن برای سنجش گلوکز به عنوان یک پلتفرم میکروسوزن استفاده کرد.

به گفته دکتر مهلا پودینه، استاد مهندسی برق و کامپیوتر که پروژه کلی را رهبری می کند، این پچ جدید مزایای مشخصی دارد. به عنوان مثال، بر خلاف برخی از وسایل دیگر که باید توسط پرستار زیر پوست قرار داده شود، بیماران می توانند خودشان پچ را بر روی پوستشان متصل کنند.

این پچ بسیار کوچک خواهد بود - فقط یک سانتی متر مربع - بنابراین می توان آن را بسیار محتاطانه روی بازو وصل کرد. از آنجایی که از مواد کم‌ هزینه در تولید آن استفاده شده است، ارزان‌تر از برخی از پچ‌های موجود است- که گاهی تا ۴۸۰۰ دلار در سال هزینه دارند- و بیماران می‌توانند آن را بدون نسخه خریداری کنند. همچنین در مقایسه با دستگاه‌های فعلی که 7 تا 10 روز ماندگاری و کار کرد نظارتی دارند، این پچ اندازه‌ گیری‌های دقیق ‌تر و مداوم ‌تری را برای مدت 14 روز ارائه می ‌دهد.

دکتر پیتر لوین، استاد مهندسی برق و کامپیوتر، همراه با کاری که قوامی نژاد، دکتر پودینه و سایر اعضای تیم آنها انجام می دهند، در حال ساخت یک پلت فرم الکترونیکی مینیاتوری برای ارسال بی سیم خوانش ها از میکروسوزن ها به گوشی های هوشمند کاربران است.

مقاله ای در مورد این تحقیق در مجله Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-tiny-patch-diabetics-painless-glucose.html